روغن ها

انواع روغن ها در طب اسلامی

انواع روغن‌ها در طب اسلامی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

انواع روغن‌ها در طب اسلامی و پزشکی بسیار کاربردی و مناسب می‌باشد. از این روغن‌ها در زمینه کاهش و تسکین دردها، ماساژ، ازبین‌بردن سوختگی پوست ها و … بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولا روغن ها انواع مختلفی دارند که هرکدام فواید خاص خودش را دارد و در این مطلب سعی نموده ایم به معرفی کامل انواع روغن ها و کاربرد آنها را شرح دهیم. از روغن در زمینه کاهش ماتیسم و سیاتیک و واریس در بدن استفاده می شود و سعی کرده ایم به صورت جامع و مفید روغن ها را خدمتتان توضیح دهیم.

معرفی انواع روغن‌ها در طب اسلامی

در این بخش انواع روغن‌ها در طب اسلامی، را خدمتتان معرفی خواهیم کرد.

  • بنفشه
  • روغن زیتون
  • روغن بان
  • روغن زنبق
  • روغن خیری
  • روغن کنجد
  • روغن سیاه دانه
  • روغن گل سرخ
  • روغن مرزنجوش

روغن بنفشه

روغن بنفشه یکی از انواع روغن‌ها در طب اسلامی بوده و یک گیاه زیبا و خوشبو با گل های کوچک به رنگ بنفش می باشد. این یک گیاه دارویی برای رفع خستگی جسمی و روحی ، فشارهای عصبی ، کاهش افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. حتی از این گیاه برای درمان مشکلات گوارش و التهابات معده و روده و شکم درد نیز استفاده می شود.

انواع روغن‌ها در طب اسلامی

روغن بنفشه چیست و چه فوایدی دارد؟

همانطور که گفتیم روغن بنفشه که یکی از انواع روغن‌ها در طب اسلامی است از برگ یا گل گیاه بنفشه بدست می آید و دارای 200 گونه مختلف در دنیا بوده و برگ گیاه بنفشه به صوت قلبی شکل می باشد. اکثرا از این گل های گیاه در زمینه طعم دهنده و عطریجات استفاده می شود. بخش کوچک آن را روغن گیری می نماید که از هر 1000 کیلوگرم این گیاه فقط 1 کیلوگرم روغن تولید می شود. روغن بنفشه  با روغن های دیگر خانواده گل ها نظیر یاسمن ، شمعدانی ، اسطوخدوس و مریم ترکیب می نمایند.
از این به عنوان سید روغن ها گفته می شود و تعریف زیادی از آن در طب اسلامی می شود.

در روایات دین مبین اسلام بسیار از فواید روغن مالی این گیاه تعریف شده است. ادیان ما از برتری و فوق العاده بودن اثر این روغن نسبت به بقیه روغن ها بسیار فرموده اند. و تمامی شواهد نشان از خاصیت بالای این روغن ها می باشد. حتی گفته شده که پیامبر اسلام (ص) خودشان را با روغن بنفشه توصیف مقایسه می کردند ، به همین خاطر به اهمیت و عظمت و ارزش آن پی خواهید برد.
روغن بنفشه باعث بهبود بسیاری از بیماری ها همانند ضربه ی مغزی می باشد این واقعا شگفت انگیز بوده و باعث رشد مغز و جلوگیری از آسیب های مغزی می باشد.
در اسلام از این روغن بسیار سفارش شده که مورد استفاده قرار بگیرد و یک روغن کامل همانند دین اسلام می باشد. در این دوره قیمت گل بنفشه بسیار بالا رفته است و حتی در طب سنتی بیان شده که هکس دچار ضربه مغزی شود یا از طبقه و ارتفاع بالا به پایین سقوط کند ، اگر داخل بینی آنها کمی روغن بنفشه بریزید احتمال بازگشت آنها به زندگی زیاد است.

پیامبر(ص) فرمود:

فَضْلُنَا أَهْلَ‌ الْبَيْتِ‌ عَلَى سَائِرِ النَّاسِ كَفَضْلِ الْبَنَفْسَجِ عَلَى سَائِرِ الْأَدْهَانِ.

یعنی برتری ما اهل بیت بر سائر مردم مانند برتری روغن بنفشه بر سائر روغن ها است.

طبع روغن بنفشه :

طبع این روغن ها در طب سنتی با طبع سرد شناخته می شود و بهتر است افراد با مزاج گرم و خشک برای متعدل نگه داشتن از آن بیشتر استفاده می نمایند.

روغن زیتون از دیگر انواع روغن‌ها در طب اسلامی

روغن زیتون از دیگر انواع روغن‌ها در طب اسلامی است که از میوه زیتون به دست می آید. این درخت اولین بار در دریای مدیترانه پرورش یافته است و یکی از فواید آن تهیه روغن با فشردن میوه زیتون بدست می آید و مقدار زیادی چربی سیرنشده درونش وجود داد.

از این روغن در آشپزی ، تولید لوازم آرایش ، تولید دارو و صابون مورد استفاده می شود. در قدیم از روغن زیتون به عنوان سخت چراغ های روغنی نیز استفاده می شود.

از این روغن ها در طب اسلامی به اصل روغن و روغن پیامبران معروف هستند. از روغن زیتون برای روغن مالی و کاهش درد عضلانی و ماساژ مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن به نیکان معرفی شده و خوراک برگزیده ای نیز می باشد و در اول و آخر فصل ها بسیار برای استفاده توصیه شده و به عنوان روغن پاک معرفی شده است.

شما می توانید روغن زیتون را از حجره سنا خرید نمایید

انواع روغن‌ها در طب اسلامی : روغن زیتونخواص روغن زیتون

روغن های زیتون دو برابر دیگر وسایل برکت دارند و از این روغن در زمینه روغن مالی بسیار توصیه شده و حتی می توانید آن را با نان بخورید زیرا روغن اخیار است و خواص بسیار عالی و برگزیده ای بوده و استفاده از آن نه تنها هیچ آسیب و بیماری به شما نمی رسد بلکه باعث خاصیت های فراوان در بدن می شود.

نام دیگر روغن زیتون بنام زینت می باشد که خواص های مختلفی دارد. یکی از مهمترین خواص آن جلوگیری و دور کردن میکروب ها و ویروس های بدن می باشد. شاید به این فکر کنید که با مالیدن این روغن بر روی پوست باعث جذب میکروب ها شوند که اصلا اینگونه نیست و این یک طرز فکر غلط می باشد. پیامبر اسلام نیز به امام علی (ع) بسیار در مصرف روغن زیتون توصیه کرده است.

در اسلام بیان شده که با مصرف این روغن ها میکروب ها تا چهل روز به انسان نزدیک نمی شود. هرکدام از روش خوردن و مالیدن روغن زیتون خصوصیات خاص خودشان را دارند و اگر به تنهایی هم انجام بگیرد خاصیت خودش را دارد. بشر هنوز به این موضوع پی نبرده که روغن زیتون باعث دور کردن انواع میکروب ها و بیماری می شود و جایگزین مناسب برای مواد شیمیایی و باکتری کش ها می باشد.

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است:

مَا كَانَ دُهْنُ‌ الْأَوَّلِينَ‌ إِلَّا زَيْت

یعنی روغن گذشتگان غیر از روغن زیتون نبوده است.

قرآن هم به این مطلب تصریح دارد:

﴿وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغٍ لِلْآكِلين‌﴾

یعنی و (نيز) درختى را كه از طور سينا مى‌رويد [درخت زيتون‌]، و از آن روغن و «نان خورش» براى خورندگان فراهم مى‌گردد (آفريديم).

در روایت دیگر پیامبر(ص) فرموده است:

الزَّيْتُ دُهْنُ‌ الْأَبْرَارِ وَ إِدَامُ الْأَخْيَارِ بُورِكَ فِيهِ مُقْبِلًا وَ بُورِكَ فِيهِ مُدْبِراً انْغَمَسَ فِي الْقُدْسِ مَرَّتَيْن‌

یعنی روغن زیتون روغن نیکان است و خوراک برگزیدگان است و در اول و آخر فصل برکت دارد و در پاکی دو مرتبه فرو رفته است.

ادَّهِنُوا بِالزَّيْتِ‌ وَ ائْتَدِمُوا بِهِ فَإِنَّهُ دُهْنَةُ الْأَخْيَارِ وَ إِدَامُ الْمُصْطَفَيْنَ مُسِحَتْ بِالْقُدْسِ مَرَّتَيْنِ بُورِكَتْ مُقْبِلَةً وَ بُورِكَتْ مُدْبِرَةً لَا يَضُرُّ مَعَهَا دَاء

یعنی با روغن زیتون روغن مالی کنید و آن را با نان بخورید زیرا روغن اخیار است و خوراک برگزیدگان است و با پاکی و برکت دو بار مسح شده است در اول و آخر فصل مبارک است و هیچ آسیبی و بیماری با آن نمی‌رسد.

يَا عَلِيُّ كُلِ‌ الزَّيْتَ‌ وَ ادَّهِنْ بِهِ فَإِنَّهُ مَنْ أَكَلَ الزَّيْتَ وَ ادَّهِنْ بِهِ لَمْ يَقْرَبْهُ الشَّيْطَانُ أَرْبَعِينَ يَوْما

یعنی ای علی روغن زیتون بخور و با آن روغن مالی کن زیرا کسی که روغن زیتون می‌خورد و روغن مالی می‌کند با آن،‌ شیطان چهل روز نزدیک او نمی‌شود.

پیامبر(ص) به حضرت امیر (ع) امر می‌کند تا روغن زیتون بخورد و این نشان می‌دهد روغن زیتون خیلی خاصیت و اهمیت دارد.

﴿وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغٍ لِلْآكِلين‌﴾

یعنی و (نيز) درختى را كه از طور سينا مى‌رويد [درخت زيتون‌]، و از آن روغن و «نان خورش» براى خورندگان فراهم مى‌گردد (آفريديم).

طبع روغن زیتون :

طبق مستندات که از علم طب سنتی بدست آمده طبع این روغن گرم می باشد و یک روغن مناسب با فواید زیاد برای سلامتی می باشد. در طب سنتی از گرمی‌ طبع روغن زیتون، بسیار یاد شده و خاصیت‌های درمانی بی‌نظیری دارد.

روغن بان

روغن بان یا مورینگا که با طبع گرم و لطیف می باشد. این روغن ها بیشتر در عربستان سعودی یافت می شود. در روایات آماده که روغن مالی با بان ، بر شیطان و سلطان مسلط شده و از بلاها ، خشکی و ترک دست و پا ، آبرسان پوست ، ترمیم پوست می باشد. این روغن توسط انبیاء بسیار سفارش شده است. روغن بان خصوصیت مردانه دارد و یک گیاه بوده که در کشور عربستان سعودی رشد می کند و دانه های دارد که از آنها روغن گیری می شود.

خواص درمانی روغن بان

خواص درمانی روغن بان از دیگر انواع روغن‌ها در طب اسلامی به صورت زیر می باشد:

  • در روایات نقل شده که این روغن به چهره انسان زیبایی خاص می دهد و باعث می شود نظر دیگران نسبت به او مثبت شود. و از انسان ها در مقابل بدی ها حفظ می کند.
  • نرم کننده عصب
  • پاکسازی صورت از جوش و خال ، زگیل و دیگر بیماری های پوستی
  • جلوگیری از اگزما و خارش و گری
  • ترمیم جای زخم و جوش
  • درمان سردی کلیه و تکرر ادرار
  • همچنین باعث خوش اقبالی و منزلت در مقابل همسر را دارد.
  • باعث تسکین دندان درد و درد های گوش و شقیقه می شود.

دیگر نکات روغن بان

از روغن دانه این درخت در طب اسلامی و سنتی بسیار سفارش شده است. این درخت همچنین در این دوره در برخی از نواحی جنوب ایران نظیر شهرهای سیستان و قسم و بشاگرد نیز یافت می شود که به کشورهای عربی و اروپایی نیز صادر می گردد.

این گیاه در کشورهای عربی بسیار جایگاه مهمی دارد و حتی برگ این درخت را می خورند. نام های دیگر این درخت بنام گز روغنی و گازرخ می باشد و حتی در سیستان و بلوچستان از دانه ای این درخت به عنوان آجیل استفاده می شود و نام آن مغزیچه می باشد.

یک نکته مهم درباره این روغن اینکه، آقایان نباید هر شب آن را روغن مالی کنند زیرا پوستشان همانند بانوان می شود. آقایان حداقل هفته ای یک مرتبه و حداکثر یک روز در میان مجاز به استفاده از روغن مالی می باشند و با توجه به حرفه و شغلی که دارند و اگر زیاد در مقابل آفتاب می باشد می توانند یک شب در میان از آن استفاده کنند ولی اگر شغل اداری و پشت میز دارید می توانید آن را هفته ای یک بار استفاده نمایید. بهترین زمان روغن مالی شب قبل خوابیدن است.

در روایتی امام صادق(ع)‌ می‌فرماید:

نِعْمَ‌ الدُّهْنُ‌ الْبَان‌

یعنی روغن بان چه خوب روغنی است.

البته مرتبه‌ی روغن بان بعد از روغن بنفشه است.

در روایت دیگر آمده است:

ذُكِرَتْ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْأَدْهَانُ فَذُكِرَ الْبَنَفْسَجُ وَ فَضْلُهُ فَقَالَ نِعْمَ الدُّهْنُ الْبَنَفْسَجُ ادَّهِنُوا بِهِ فَإِنَّ فَضْلَهُ عَلَى الْأَدْهَانِ كَفَضْلِنَا عَلَى النَّاسِ وَ الْبَانُ دُهْنُ ذَكَرٍ نِعْمَ‌ الدُّهْنُ‌ الْبَانُ‌ وَ إِنَّهُ لَيُعْجِبُنِي الْخَلُوق‌

یعنی نزد امام صادق(ع) روغن ها یاد شدند و روغن بنفشه ذکر شد و برتری آن ذکر شد فرمود روغن بنفشه چه خوب روغنی است روغن مالی کنید با آن زیرا برتری آن بر دیگر روغن ها مانند برتری ما بر مردم است و روغن بان روغن نر است چه خوب روغنی است و از خلوق(یک نوع عطر) خوشم می‌آید.

در روایت آمده است:

مَنِ ادَّهَنَ بِدُهْنِ‌ الْبَانِ‌ ثُمَّ قَالَ بَيْنَ يَدَيِ الشَّيْطَانِ لَمْ يَضُرَّهُ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى عَزَّ وَ جَل‌

یعنی کسی که با روغن بان روغن مالی کند سپس روبروی سلطان و پادشاه بایستد آسیبی به او نمی‌رساند به اذن خداوند.

در روایت دیگر حضرت امیر(ع) می‌فرماید:

نِعْمَ الدُّهْنُ دُهْنُ الْبَانِ هُوَ حِرْزٌ وَ هُوَ ذَكَرٌ وَ أَمَانٌ مِنْ كُلِّ بَلَاءٍ فَادَّهِنُوا بِهِ فَإِنَّ الْأَنْبِيَاءَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ كَانُوا يَسْتَعْمِلُونَه‌

یعنی چه خوب روغنی است روغن بان حرز است و نر است و ایمنی از هر بلائی است پس با روغن بان روغن مالی کنید زیرا پیامبران از روغن بان استفاده می‌کردند.

از درنده و از گزنده و از سلطان ایمن می‌کند.

طبع روغن بان :

روغن بان یا مورینگا که با طبع گرم و لطیف می باشد. در طب سنتی این روغن بیشتر برای افرادی که طبع سرد دارند بسیار مناسب می باشد.

 

روغن زنبق از انواع روغن‌ها در طب اسلامی

روغن زنبق از انواع روغن‌ها در طب اسلامی می باشد. روغن ایرسا یا روغن زنبق که از گیاه زنبق بدست می آید و روغن به رنگ زرد کم رنگ می باشد. از ریشه گیاه اریس یا همان زنبق به روش تقطیر بخار استخراج می شود. از این روغن در روایات بسیار تاکید شده است و به عنوان درمان و دارویی مطرح می شود.

انواع روغن ها در طب اسلامی : زنبقبه گیاه زنبق رازقی یا یاس رازقی نیز گفته می شود و با گل های سفید خیلی خوشبو و معطر می باشد. در خوزستان ایران و کشور عراق به وفور یافت می شود. ریشه این گیاه درمانی بوده و بیشتر در روغن ها و داروها استفاده می شود. باید ریشه را آسیاب نموده و بجوشانید و تا دو سوم آب آن از بین برود و دوباره بر روی آتش قرار دهید تا کل آب های درون آن از دست برود و فقط روغن باقی بماند.

البته از قبل یک روز باید ریشه را در آب خیس کنید و پر از آب که شده و حالت اشباع پیدا کرد و در اینجا اصلا آب را به خود نمیگیرد.

عطر فروشی ها نیز از گل زنبق زیاد استفاده می کنند و حتی به عنوان روغن رازقی که البته همان زنبق می باشد به فروش می رسانند. این روغن همان ایرساء ، آسمانجونی و سوسن آسمانی میباشد و در شهرهای مختلف نام آن متفاوت است.

بر طبق روایات بدست آمده روغن رازقی از تمامی روغن ها به جز روغن بنفشه بهتر بوده و با هیچ روغنی غیر از بنفشه قابل قیاس نیستند. همچنین در عطاری ها و مغازه های که گل این گیاه را می فروشند بنام ایرساء معروف هستند و در بین تمام مردم دنیا به این نام می شناسند.

خواص درمانی روغن ایرسا یا زنبق

خواص درمانی روغن ایرسا یا زنبق از دیگر  به صورت زیر می باشد:

  • این روغن ها ادرار آور هستند و برای مشکلات ادراری توصیه شده است . همچنین هورمون ها را متعادل می کند و از التهاب ادرار جلوگیری می نماید.
  • باعث افزایش روحیه انسان نیز می شود
  • از بروز بروز دیسک های کلیوی، آرتروز، عفونت های سینوسی و روماتیسم جلوگیری می کند.
  • باعث کاهش اضطراب و استرس ، افسردگی ، دلخوری و خستگی روانی می شود.
  • حتی از آن در زمینه آروماتراپی و مشکلات مرتبط با ذهن استفاده می شود.
  • در مشکلات پوستی و کبدی نیز بهره برداری می شود.
  • برای درمان بیماری برونشیت نیز قابل استفاده بوده
  • برای خوشبو و سالم ماندن موها مورد استفاده قرار می گیرد.

در روایتی از پیامبر(ص) آمده است:

إِنَّهُ لَيْسَ شَيْ‌ءٌ خَيْراً لِلْجَسَدِ مِنْ‌ دُهْنِ‌ الزَّنْبَقِ‌ يَعْنِي الرَّازِقِي‌

یعنی چیزی بهتر از روغن زنبق یعنی رازقی برای جسد نیست.

در روایت دیگری آمده است:

لَيْسَ شَيْ‌ءٌ خَيْراً لِلْجَسَدِ مِنَ الرَّازِقِيِّ قُلْتُ وَ مَا الرَّازِقِيُ‌؟ قَالَ الزَّنْبَق‌

یعنی چیزی بهتر از رازقی برای بدن نیست عرض کردم رازقی چیست؟ فرمود زنبق

در روایت دیگر آمده است:

الرَّازِقِيُّ أَفْضَلُ مَا دَهَنْتُمْ بِهِ الْجَسَد

یعنی بهترین چیزی که با آن جسد را روغن مالی می‌کنید روغن رازقی است.

اینستاگرام ما راهم دنبال کنید

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]

[/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *