مشکلات روحی و روانی

دعای حزر امام جواد (ع) و معجزات آن – 20 خواص حرز امام جواد

حزر امام جواد (ع)

یکی از مشهورترین حزرها برای دفع بلا دعای حزر امام جواد (ع) است. حرز به معنی دعا و ذکر است و مانند سپری انسان را از بلایای گوناگون مانند تنگدستی، مرگ ناگهانی، دسیسه دشمن و …حفظ می‌کند. طبق آنچه در کتاب معروف اصول کافی آمده است ” حرز بـه معنای پناهگاه و جایگاه محکم اسـت کـه برای دفع بلا و چشم زخم روی کاغذ نوشته و نزد خود نگاه دارند”.

از پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار حزرهایی جهت ایمنی از خطر روایت شده است که در این بین می‌توان به حزر حضرت فاطمه (س)، حضرت خدیجه  و حزر امام جواد (ع) که معروف‌ترین آنها است، اشاره کرد.

 

منابع موثق حزر امام جواد (ع)

  • سید بن طاووی در صفحه 39 کتاب مهج الدعوات و منهج العبادات به حزر امام جواد (ع) اشاره کرده است ” روایت اسـت بـه برکت این حرز، مامون در همه ی جنگ هاي با روم پیروز شد.”
  • مرحوم علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار جلد 91 صفحه 354 به این حزر اشاره کرده است “سحر بـه عوذات «دعاهای ماثور مثل دعای حرز امام جواد» و آیات و توکل بر خدا دفع می شود”
  • علامه سید بحرالعلوم ” حدیث حرز امام جواد «ع» مشهور اسـت و مؤید جواز گذاشتن دعا در قاب نقره ای اسـت.”
  • مرحوم آیت الله بهجت “برای جلوگیري از چشم زخم یا باطل شدن سحر همراه داشتن حرز امام جواد مفید اسـت.”
  • آیت الله خرازی در مورد حزر امام جواد (ع) گفته‌اند: “یادم می آید کـه حتی از قبل انقلاب این حرز بین بزرگان مشهور و مشهور بود.”
  • آیت الله سید علی قاضی “حرز امام جواد «ع» كه باید بـه بازو بسته شود و خاصیت آن، «خصوصا برای باطل كردن سحر و طلسم» فقط درصورت بسته‌شدن بـه بازوی راست اسـت.”
  • آیت الله بهاءالدینی ” دیدم کـه فردی با سنگ بزرگ بر سر فردی زد ولی اتفاقی برای آن فرد نیفتاد زیرا حرز امام جواد همراه او بود.”
 

خواص حزر امام جواد (ع)

حزر امام جواد یکی از دعاهای بسیار نافذ است که انواع مصیب و بلاهای طبیعی و حتی آسمانی را از انساد دفع می‌کند. نزدیک به 80 مورد از خواص این حزر با استناد به احادیث معصومین و کلام بزرگان دین و تجربه افرادی که از این دعا استفاده کرده‌اند استخراج شده است. موثق‌ترین خواص حزر امام جواد (ع) به شرح زیر است:

1-دور کردن نیش زبان و نگاه ناپاک دشمن

2-مصون ماندن از مردم بی‌ایمان

3-مصون ماندن از آزار و اذیت دشمن

4-دفع هر فلاکت و شکست در دنیا

5-دور ماندن از فقر و تنگدستی

6-مصون ماندن از وسوسه شیطان

7-زیاد شدن روزی

8-حفظ آبروی مومن

9-مصون ماندن از هر گونه بیماری و ناخوشی

10-دفع آزار و اذیت جنیان و شیاطین

11-از بین رفتن ترس و وحشت از تنهایی

12-دفع مرگ ناگهانی یا دلخراش

13-محتاج نشدن به غیرخدا

14-افزایش قدرت روحی و جسمی

15-عزیز شدن نزد مردم

16-کسب عزت و احترام

17-درامان ماندن از سرزنش مردم

18-غلبه بر دشمن

19-بی اثر شدن مکر و حیله دشمن

20-حاجت روا شدن

   

دفع چشم زخم

چشم زخم موضوع تایید شده در بینش و نگرش قرآنی است.  در آیه 67 سوره یوسف به حقیقت داشتن مسئله چشم زخم اشاره شده است. علاوه بر این روایات متعددی از پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار مبنی بر حقانیت چشم زخم وجود دارد. بعنوان مثال در روایتی آمده است روزی جبرئیل (ع) بر پیامبر خدا (ص) نازل شد و حضرت را غمگین یافت. از ایشان علت را جویا شدند. پیامبر خدا (ص) فرمودند: «ناراحتی ام به دلیل آن است که امام حسن و امام حسین(ع) را چشم زدند. جبرئیل(ع) عرض کرد:«ای محمد! چشم زخم واقعیت دارد؛ پس آنها را با این جملات تعویذ بفرما».(بحار الانوار، ج 95، ص 127، ح 7)

پیامبر خدا (ص) و ائمه اطهار (ع)  از جمله امام هشتم (ع) در رابطه با این بلا بارها به مومنان هشدار داده‌اند. بر اساس روایات موجود بهمراه داشتن حزر امام جواد (ع) باعث می‌شود از چشم زخم مردم در امان باشیم.(همچنین می توانید با داروی جامع امام رضا بیشتر آشنا شوید)

 

مصون ماندن از سحر و جادو

دفع بلای سحر و جادو یکی دیگر از معجزات دعای حزر امام جواد (ع) است. سحر در لغت به معنی انجام کار بیهوده و باطل است. خداوند در آیه 102 سوره بقره به این عمل زشت اشاره کرده است و افرادی که دست به سحر و جادو می‌زنند را همدستان شیطان و کافر می‌داند. یکی از بهترین دعاها برای باطل کردن سحر و جادو حزر امام جواد (ع) است.  این حزر همچنین هر چیزی که سلامت روانی و جسمی مومن را بخطر بیندازد دفع می‌کند.

 

آداب استفاده از حزر امام جواد

حزر امام جواد (ع) طبق روایات موثق، بهتر است بر روی پوست آهو  یا قاب نقره نوشته شود. اینکار تاثیرگذاری دعا را چندبرابر می‌کند. سپس نوشته در داخل یک جعبه‌ از جنس نقره قرار  داده می‌شود. چنانچه بخواهید دعا را همیشه همراه خود داشته باشید باید آن را بر روی بازوی سمت راست خود ببندید. اما قبل از آن وضو گرفته و نماز قبل از بستن حزر را به جا آورید.

 

کیفیت نماز قبل از بستن حزر امام جواد (ع)

نماز حزر چهاررکعت است که شامل  دو نماز دو رکعتی می‌باشد. در هر رکعت بعد از سوره حمد 7مرتبه آیه‌الکرسی، 7مرتبه آیه 18 سوره آل عمران، 7مرتبه سوره شمس، 7مرتبه سوره لیل و 7 مرتبه سوره توحید را بخوانید. بعد از پایان نماز حزر را بر بازوی سمت راست‌تان ببندید.

 

انواع حزر امام جواد (ع) به استاد به روایات معتبر

آنچه از روایات معتبر استباط می‌شود نشان می‌دهد که حزرها شکل‌های مختلفی دارند:

1-حزر گفتاری: حزر گفتاری به معنی بر زبان آوردن دعای مخصوص است. حزر گفتاری فرد را از  هر بلا و آفتی حفظ می‌کند.

2-حزر بر روی سنگ: طبق روایات ائمه اطهار برخی از سنگ‌ها خواص معنوی دارند. بعنوان مثال سنگ فیروزه، عقیق، شرف الشمس و …در این نوع حزر دعا طبق دستور روایت شده بر روی سنگ مورد نظر نوشته می‌شود و فرد  دعا را به شکل انگشتر یا گردنبند با خود حمل می‌کند.

3-حزر نوشتاری:  در این نوع حزر، همانطور که از نامش پیدا است، دعا کتابت می‌شود. کتابت کردن حزر مومن را در برابر هر گونه بیماری، درد و مرض حفظ می‌کند. حزر امام جواد جزء حزرهای نوشتاری است. برای تاثیر بیشتر خواص معنوی این دعا توصیه شده که این حزر را همیشه بهمراه داشته باشید و با خود حمل کنید.

 

نکاتی درباره دعای حزر امام جواد (ع)

  • اگر قرار است حزر برای یک کودک نابالغ استفاده شود، باید فردی از جانب کودک نائب شده و نماز قبل از بستن حزر را به نیابت از وی بخواند.
  • حزر امام جواد دارای اسامی متبرکه است. بنابراین بدون وضو نباید به آن دست زد. از امام صادق (ع) روایت است که همراه داشتن حزر در زمان دستشویی رفتن یا جنابت مانعی ندارد. اما بانوان بالغ به هنگام حیض شدن یا حزر را نبندند یا آن را داخل یک کیف کوچک چرمی قرار داده و سپس بر بازوی خود ببندند.
  • اگر برای اولین بار می‌خواهید حزر را بر بازوی خود ببندید، دقت داشته باشید که قمر در عقرب نباشد. این مورد را به هنگام نوشتن دعا نیز رعایت کنید. بطور کلی، کتابت ادعیه بهتر است در مواقع سعد و مبارک انجام شود.
  • برای تاثیرگذاری بیشتر دعا حتما رو به قبله نشسته و دعا را بنویسید. از کاغذ یا جوهر قلمی استفاده کنید که مسلمانان ساخته‌اند. برای اطمینان بیشتر می‌توانید از چوب کبریت بعنوان قلم و محلول زعفران بعنوان جوهر و نیز کاغذهای ساخت مسلمانان استفاده کنید.
  • در حزر امام جواد (ع) بعد از عبارت «أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ كُلِّهَا وَ صِفَاتِهَا وَ صُورَتِهَا وَ هِی» خطوط و اشکال خاصی آمده است. این خطوط مربوط به علوم غریبه است. در زمان نوشتن حزر باید این خطوط و اعداد هم دقیقا مثل خودشان نوشته شود. حتی اندازه خمیدگی خطوط نیز بایستی رعایت شود تا دعا تاثیر بیشتری داشته باشد.
  • در زمان بهمراه داشتن این حزر مقدس از ارتکاب گناهانی که موجب نزول بلا می‌شوند مانند ظلم کردن یا کمک به ظالم، غریب آزاری، خوردن مال یتیم، قطع رحم، عاق مادر، کفران نعمت، ندادن زکات، زنا، کم‌فروشی و… اکیدا پرهیز کنید.
  • توجه داشته باشد زمانیکه این حزر را بهمراه دارید، شما در حفاظت خدای بزرگ قرار گرفته‌اید. غیر از خدا هیچ شخص یا هیچ چیزی را در نفع یا ضرر خود دخیل ندانید. در واقع، خدا بهترین نگهبان و حافظ شما است. این حزر یک وسیله برای دفع بلا و آفت می‌باشد که از منابع وحی اتخاذ شده است.
 

اینستاگرام ما را هم دنبال کنید

 

خرید حزر امام جواد (ع)

فروشگاه اینترنتی حجره ثنا یکی از مراکز معتبر فروش محصولات طب اسلامی است که با هدف ترویج سبک زندگی سالم و اسلامی فعالیت می‌کند. متخصصین حجره ثنا با رعایت کامل دستورالعمل‌های لازم دعای حزر جواد (ع) را تهیه و در اختیار مومنین گرامی قرار می‌دهند. شما می‌توانید با اطمینان کامل دعای حزر امام جواد را از طریق سایت حجره ثنا بصورت انلاین خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *