خواص نمک دریا

خواص نمک دریا

نمک دریا، نمکی است که مصرف آن در گذشته رایج بوده و روایات اسلامی بسیاری در مورد خواص آن مطرح است. این نمک که تمام املاح دریا را دارد، به عملکرد بهتر بخش‌های مختلف بدن از جمله مغز کمک می‌کند و طبع گرم و خشکی دارد.

یکی از خواص نمک دریا مؤثر بودن در درمان درد و گرفتگی عضلات است. در رفع بعضی از مشکلات گوارشی از جمله سوء هاضمه، نفخ، بی‌اشتهایی و شکم درد نقش دارد و به‌خاطر خاصیت ضد ویروس و ضد باکتری بودن از بیماری‌های عفونی جلوگیری و زخم‌ها را درمان می‌کند.

نمک دریا با نمک طعام تصفیه شده تفاوت دارد و تنها دارای سدیم و کلرید است که ید دار شده است. در این مقاله قصد داریم ۱۴ خواص بی‌نظیر نمک دریا را معرفی و بررسی کنیم. در روایات اسلامی به این خواص اشاره‌های متعدد شده است و پیامبر گرامی اسلام روی خواص بی‌نظیر آن تأکید فراوانی داشته است. برای آشنایی با فواید استفاده از نمک دریا در غذا و استفاده‌های دیگر آن در طب اسلامی، از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید.

رفع هفتاد نوع بلا با نمک دریا

در بسیاری از روایات ذکر شده که نمک دریا هفتاد نوع بلا را از انسان دور می‌کند. گفته می‌شود خوردن کمی نمک پیش از غذا و پس از غذا می‌تواند از بسیاری از بلا‌ها پیشگیری کند. این خواص نمک دریا می‌تواند به خاطر ضد میکروب بودن آن باشد. به‌طوری‌که خوردن نمک پیش از غذا دهان را ضدعفونی می‌کند و از ورود باکتری دهان به معده از طریق بلعیدن غذا جلوگیری می‌کند و خوردن آن پس از غذا نیز باکتری‌های ناحیه گلو و دهان را از بین می‌برد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

در روایتی از رسول اکرم (ص) آمده است که: «ای علی طعام خود را با نمک آغاز کن و با نمک خاتمه بده. همانا شخصی که این کار را بکند از ۷۲ نوع مرض از جمله جذام، جنون و پیسی محفوظ می‌ماند». این روایت بر اهمیت فراوان خواص نمک دریا تأکید دارد که به دلیل دارا بودن مواد معدنی مختلفی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های گفته شده که در قدیم رایج و ناشناخته بوده و بیماری‌های دیگر که امروزه می‌شناسیم مؤثر باشد.

خواص نمک دریا در رفع بلغم

غلبه بلغم بر بدن می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند و منجر به بروز بیماری‌هایی شود. در طب اسلامی تأکید فراوانی بر معتدل کردن مزاج می‌شود که با مصرف مواد غذایی که مزاج آن‌ها را می‌دانیم این کار امکان‌پذیر است. طبع نمک دریا گرم و خشک است و خاصیت جذب رطوبت دارد. جاذب رطوبت بودن از خواص بی‌نظیر نمک دریا است که در طب اسلامی بسیار حائز اهمیت است. مصرف این ماده برای افرادی که طبع سرد و تر دارند مفید است و از بیماری‌های ناشی از ازدیاد بلغم، سودا، زرداب و رطوبات لزج جلوگیری می‌کند.

با شستشوی بینی و گلوی خود به کمک آب نمک به خصوص در افرادی که سینوزیت دارند و یا هنگام سرماخوردگی، رطوبات لزج ناحیه حلق، بینی و پیشانی جذب می‌شود. همچنین استفاده از نمک دریا در غذا باعث جلوگیری از سرد شدن معده و کبد می‌کند.

خواص نمک دریا :سم زدایی

خاصیت سم زدایی نمک دریا

منظور از خواص نمک دریا در سم زدایی این است که نمک دریا خاصیت آنتی باکتریال و ضد میکروب دارد و به از بین رفتن باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا دستگاه گوارش و روده کمک می‌کند. از طرفی باکتری‌های موجود در دهان را از بین می‌برد و از عفونت معده جلوگیری می‌کند. خاصیت ضد ویروس بودن نمک دریا آن را در درمان سرماخوردگی مؤثر می‌کند. در گذشته برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی آن را نمک اندود می‌کرده‌اند که به خاطر همین ویژگی آن یعنی خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضد میکروب بودن آن است. گفته می‌شود خوردن یک لیوان آب ولرم با مقدار کمی نمک دریا در صبح ناشتا به دفع سموم از بدن و پاک‌سازی دستگاه گوارش از عفونت کمک می‌کند.

خاصیت نمک دریا در درمان زخم

خواص ضد میکروبی بودن نمک دریا می‌تواند در کمک به درمان زخم مؤثر باشد. به‌طوری که قرقره کردن آب نمک در درمان زخم‌های دهانی و ضدعفونی کردن دهان مؤثر است. استعمال نمک روی زخم‌های دیگر اگرچه سوزش زیادی دارد اما با سرکوب عفونت زخم و از بین بردن میکروب‌های روی سطح آن، به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند. در گذشته، افراد از این خواص نمک دریا برای درمان زخم‌هایشان استفاده می‌کردند که می‌تواند هم به صورت خشک بر روی زخم استعمال شود هم به شکل آب نمک محل زخم با آن شستشو داده شود.

خواص معجزه آور نمک دریا در درمان بی‌اشتهایی

شروع کردن غذا با مقدار کمی نمک منجر به ترشح بزاق و آماده شدن معده برای دریافت غذا می‌شود. ترشح بزاق با افزایش اشتها همراه است. بنابراین به افرادی که اشتهای کمی دارند توصیه می‌شود پیش از خوردن غذا، مقداری نمک دریا میل کنند و یا آن را روی لقمه اول خود بپاشند. با تکرار این کار در روز‌های متوالی اشتهای شما افزایش پیدا کرده و می‌تواند از لاغری بیش از حد ناشی از کم اشتهایی جلوگیری کند.

برای افزایش اشتها شما می توانید از شالک هم استفاده کنید.

خواص نمک دریایی در هضم غذا و پیشگیری از سو هاضمه

بسیاری از افراد ممکن است دارای مشکلات گوارشی بوده و پس از خوردن غذا دچار سنگینی معده، نفخ و دل درد شوند. این مشکلات می‌تواند به خاطر عدم هضم درست غذا در معده باشد. استفاده از نمک دریا در غذا باعث می‌شود هضم آن آسان‌تر شود. چرا که باعث تحریک ترشح آنزیم‌ها و اسید معده می‌شود و با هضم غذا، از سنگینی معده، نفخ و درد شکم جلوگیری می‌کند. برای همین پیامبر گرامی اسلام (ص) بار‌ها بر استفاده از نمک تأکید داشته‌اند. بنابراین برای پیشگیری از چنین مشکلات گوارشی و بهره‌مندی از خواص نمک دریا آن را در دستور آشپزی خود قرار دهید. می‌توانید پس از اتمام غذای خود مقداری نمک میل کنید تا کمک خوبی به معده و دستگاه گوارش خود برای هضم غذا کرده باشید.

خواص نمک های دریایی در درمان درد و گرفتگی عضلات

گفته می‌شود مالیدن نمک دریا داغ شده یا آب نمک داغ روی محل درد منجر به کم شدن درد و التهاب می‌شود. از گذشته نمک دریا را برای درمان زانو درد استفاده می‌کردند. برای این کار می‌توانید مقداری آب داغ را در میزان معینی نمک دریا بریزید و به دور زانو خود بمالید و با پارچه ببندید. خواهید دید که پس از مدتی درد در ناحیه زانو شما کاهش پیدا می‌کند. همچنین نمک، گرفتگی عضلات را نیز رفع می‌کند. به‌طوری‌که ورزشکارانی که پس از ورزش دچار گرفتگی عضلات می‌شوند می‌توانند پا و دیگر نواحی بدن که دچار گرفتگی شده و درد می‌کند را با محلول آب ولرم و نمک بشویند. در طب اسلامی یکی از راه‌های رایج کاهش درد عضلات پس از فعالیت سنگین استفاده از نمک است.

نمک دریا و کنترل فشار خون

فشار خون بالا یکی از معضلاتی است که می‌تواند با بالارفتن سن در افراد ایجاد شود. پیشگیری از فشار خون و درمان فشار خون بالا بسیار ضروری است. یکی دیگر از خواص نمک دریا کنترل غیر مستقیم فشار خون است. اگرچه مصرف نمک تصفیه شده موجب افزایش فشارخون می‌شود، اما نمک دریا می‌تواند فشار خون را کنترل کند. نمک تصفیه شده تنها دارای سدیم و کلر است که ازدیاد سدیم در خون ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به جای نمک طعام از نمک دریا استفاده کنید.

خواص بی‌نظیر نمک دریا در رفع دندان درد

دندان درد یکی از معضلاتی است که هنگامی که رخ می‌دهد می‌تواند زندگی را مختل کند. بهره‌گیری از طب اسلامی در درمان درد دندان یکی راه‌های کاهش دندان درد است. همان‌طور که در بخش‌های قبل توضیح دادیم، نمک دریا هم خاصیت ضدباکتریایی دارد و هم در درمان درد مؤثر است. در صورتی که دندان شما درد می‌کند می‌توانید دهان خود را با آب نمک بشویید و روی دندان مورد نظر نمک داغ بمالید. تکرار این کار در روز تأثیر به سزایی در رفع دندان درد دارد.

رفع گلو درد با نمک دریایی

گلو درد می‌تواند ناشی از التهاب و تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها باشد. خوردن نمک دریا کمک می‌کند باکتری‌های ناحیه گلو از بین برود و هم از گلو درد جلوگیری می‌شود هم از ورود باکتری به معده جلوگیری می‌کند. هنگام ابتلا به سرما خوردگی، قرقره آب نمک کمک زیادی در رفع گلو درد و ضدعفونی شدن گلو می‌کند. از گذشته تا کنون با توجه به اهمیت خواص نمک دریا، در رفع گلو درد از این روش استفاده می‌شد. برای این کار می‌توانید مقداری نمک دریا را در یک لیوان آب ولرم بریزید و هم بزنید. با شستشو دادن ناحیه گلو و دهان، باکتری‌ها و عفونت این نواحی را از بین ببرید. خواهید دید که التهاب گلو به مرور کمتر شده و درد آن رفع می‌شود.

رفع کک و مک با کمک نمک دریا

یکی از خواص جالب نمک دریا تأثیر آن در رفع کک و مک است و این روش از گشته نیز کاربرد داشته است. امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «هر کسی که روی اولین لقمه از طعامش مقداری نمک بپاشد، کک و مک از بدن او محو می‌شود.» بنابراین اگر کک و مک‌های سیاه، سفید و قهوه‌ای روی صورت خود دارید با خوردن میزان کمی از نمک دریا به خصوص در هنگام شروع غذا به رفع آن‌ها کمک می‌کند.

خواص جالب نمک دریا در درمان زگیل

از دیگر خواص نمک دریا مؤثر بودن آن در از بین رفتن زگیل است. زگیل به صورت یک گوشت اضافه کوچک در بخش‌های مختلف بدن به خصوص در انگشتان ایجاد می‌شود که به جوش شباهت دارد ولی جوش نیست. یکی از راه‌های درمان زگیل در طب اسلامی استفاده از نمک دریا است. مالیدن مکرر نمک دریا روی زگیل به بهبود و از بین رفتن آن کمک می‌کند. اما بهتر است نمک را داغ کرده و روی زگیل قرار دهید تا از خاصیت نمک دریا در رفع این مشکل، بهتر بهره‌مند شوید.

نقش پادزهر نمک‌های دریایی در گزیدگی

در گذشته، افراد بسیاری در معرض گزیدگی جانوران از جمله عقرب، مار و غیره قرار می‌گرفتند. هنگامی که بدن انسان توسط جانوری گزیده می‌شود ممکن است زهر آن جانور وارد بدن شده و باعث عفونت زیادی شود. نمک دریا می‌تواند چرک و خون (عفونت) و زهر ناشی از گزیدگی را بیرون بکشد و زخم را خشک کند. در روایات متعددی آمده است که پیامبر (ص) با استفاده از نمک، زخم ناشی از گزیدگی جانوران مانند عقرب را درمان کرده و روی آن تأکید داشته است. خواص نمک دریا در بیرون کشیدن عفونت بسیار کاربردی است و می‌تواند در بهبود جراحات عمیقی که دچار عفونت شده مؤثر واقع شود.

پیشگیری از افسردگی و جنون با خوردن نمک دریا

بسیاری از افراد در گذشته دچار جنون می‌شدند و روش‌های متعددی در طب اسلامی برای پیشگیری و درمان آن به کار رفته است. در روایات اسلامی آمده است که برای پیشگیری از ابتلا به جنون، مصرف نمک ضروری است. نمک دریا حاوی انواع املاح و مواد موجود در دریا از جمله کلسیم، منگنز، منیزیم، کلرید و سدیم بوده و بسیاری از املاح مورد نیاز بخش‌های مختلف بدن از جمله مغز را تأمین می‌کند. بنابراین عملکرد اندام‌های مختلف از جمله مغز را بهبود می‌بخشد. کمبود بعضی مواد معدنی از جمله منیزیم می‌تواند منجر به افسردگی و جنون شود که خوردن نمک دریا با تأمین این مواد از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. برای بهره‌مندی از خواص نمک دریا در دریافت املاح ضروری بدن می‌توانید از آن در غذا‌های خود استفاده کنید.

در آخر

در مطالب فوق به معرفی خواص بی‌نظیر نمک دریا پرداختیم که در طب اسلامی تأکید فراوانی بر استفاده از آن شده است. همان‌طور که گفتیم نمک دریا دارای خاصیت ضد باکتری، ضد التهاب و ضد عفونی‌کننده است و از این طریق به درمان زخم‌ها و سرکوب عفونت بدن کمک می‌کند از طرفی به دلیل داشتن طبع گرم و خشک می‌تواند رطوبت زاید بدن را جذب کند و از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. نمک دریا به دلیل داشتن املاح فراوان دریا، بسیاری از موارد مورد نیاز بدن برای عملکرد بهتر و متابولیسم را تأمین می‌کند. به خاصیت مؤثر بودن نمک در کاهش درد در طب سنتی اشاره‌های زیادی شده و می‌تواند گرفتگی عضلات را رفع کند.

برای خرید نمک دریا که به صورت کاملاً طبیعی و بدون هیچ مواد افزودنی دیگر تهیه شده است می‌توانید از طریق سایت حجره سنا اقدام کنید.

اینستاگرام ما راهم دنبال کنید‎

دیدگاهی در مورد “خواص نمک دریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من
خانه